Wat is RDS?

Wat is RDS?

terug naar categorie

Iedereen heeft het wel eens gezien, maar wat houd deze techniek in. In dit artikel een eenvoudige uitleg over RDS.

Omschrijving

RDS kom je veel tegen in de auto. Op de autoradio zit een scherm waarop verschillende soorten tekst kunnen worden weergegeven zoals de tijd, naam van een radiostation etc.

RDS is een afkorting van Radio Data System en maakt het mogelijk om informatie mee te sturen over het FM signaal waarnaar er nog veelal geluisterd wordt in de meeste auto’s. Naast de naam van een radiostation kunnen er ook andere gegevens meegestuurd worden. Hieronder een aantal  van de mogelijkheden van het RDS systeem:

Alternatieve frequenties (AF)
Dit houd in dat er alternatieve frequenties van een radiozender meegestuurd kunnen worden naar de autoradio. Wanneer je een lang stuk rijdt kan het zijn dat de ontvangst van je radiozender slechter wordt. Dit komt omdat elke zender vaak meerdere frequenties heeft waardoor ze in het hele land beter te bereiken zijn. De radio kan aan de hand van deze informatie zelf kijken bij welke frequentie de ontvangst het beste is.

De kloktijd (Clock Time, CT)
Door middel van deze data kan de autoradio automatisch de juiste tijd weergeven die door het radiostation wordt meegestuurd

De Identificatie van het radioprogramma (Programme Identification, PI)
Hiermee kan dus informatie over het huidige programma van de radio aangegeven worden.

De zendernaam (Programme Service, PS)
Zoals de titel al aangeeft kan ook de naam van de radiozender hierin worden meegegeven. Deze vind je bijna bij alle zenders terug.

Willekeurige tekst (Radio Tekst, RT)
Elke zender kan zelf een willekeurige tekst meegeven die dan weergegeven wordt op het display van de radio. Deze tekst kan maximaal 64 tekens bevatten. Dit zie je vaak terug in een soort van slogan van een radiozender of het huidige liedje wat er afgespeeld wordt.

Verkeersinformatie (Traffic Announcement, TA en Traffic Programma, TP)
Met deze twee functies kan er aan de radio worden doorgegeven dat het huidige radiostation verkeersinformatie uitgeeft, en kan er ook een signaal worden afgegeven waardoor de radio bijvoorbeeld automatisch harder gaat wanneer de verkeersinformatie begint.

De nieuwere auto’s met ingebouwde navigatie maken soms ook gebruik van de service genaamd TMC (Traffic Message Control) waardoor het mogelijk is om digitale verkeersinformatie te gebruiken in de navigatie. Hierdoor is het dan mogelijk om actuele verkeersproblemen op te nemen bij het berekenen van de huidige route. Zo kunnen bijvoorbeeld files vermeden worden.